Taiji is een kunst waarbij het zachte het harde overwint,

het kalme het agressieve onderwerpt

en het subtiele het brutale transcendeert.

Het is een methode om onszelf in harmonie te brengen met onszelf,

met onze medemensen en met onze omgeving.

Taiji ontwikkelt interne kracht en sensitiviteit. 

Na intense training zijn we ontspannen terwijl we ons intern sterk en harmonieus voelen. 

(P. Kelly)

 

Taiji (tai chi) is in oorsprong een Chinese krijgskunst die zich verder ontwikkeld heeft tot een universele bewegingskunst gericht op lichamelijk, emotionele  en geesetelijke gezondheid. Het vinden van evenwicht in beweging, de ervaring dat diepe ontspanning grote kracht en energie voortbrengt en het leren overwinnen van hardheid door sensitiviteit vormen de basis. Het uitvoeren van een ‘vorm’ (een reeks van sierlijk vloeiende gevechtsbewegingen) is het meest gekende onderdeel van de taiji-beoefening. 

Taiji is geschikt voor mannen en vrouwen van uiteenlopende leeftijden. Inspanning, doorzetting en geduld zijn noodzakelijk als men taiji ten gronde wil leren. Zij belonen de beoefenaar onder andere met toenemend welbevinden. 

Een training omvat meditatie-, basis-, relaxatie- en partneroefeningen én het leren beheersen van een of meerdere ‘vormen’. Volgehouden oefening leidt geleidelijk naar een integratie van de principes in de praktijk van het dagelijks leven.

Er zijn diverse stijlen en methodes binnen de taiji-wereld. De hier aangeboden training sluit aan bij de Yang-stijl maar bevat ook elementen van de Wu- en Shen-stijl. Ze berust op de inzichten en praktijk van Patrick Kelly die een bevoorrechte leerling was van meester Huang Shen Shyang die op zijn beurt gevormd werd onder andere bij meester Chen Man Ching. Chen Man Ching heeft er sterk toe bijgedragen dat taiji ingang vond in het Westen. Patrick Kelly leidt 3 taiji-scholen waaronder Nine Clouds Taiji in Shanghai en gaf gedurende 21 jaren regelmatig lessen in Europa.

verdere aanbevolen lectuur is te vinden op onderstaande link :

www.patrickkellytaiji.com

Boeken:

Patrick Kelly, Relax, deep mind. Taiji Basics. (Published and distributed by Patrick Kelly)

Patrick Kelly, Spiritual reality. (Published and distributed by Patrick Kelly)

Patrick Kelly, Infinite Dao. (Published and distributed by Patrick Kelly)

 

Linda Myoki Lehrhaupt, Stilte in beweging. Taiji en qicong als innerlijke weg. (Uitg. Asoka, Rotterdam)

Valérie Le Huche, Le geste intérieur. (éditions de l'Onde)

 

Een centraal gegeven binnen de taiji kunst is meditatie.

Hieronder vind je een beschrijving van het eerste deel van de Dagelijkse meditatie : 


 

Als je begint met de meditatie adem dan driemaal diep in en uit. Bij elke inademing ben je helemaal gefocust op de inademing. Bij elke uitademing heb je de intentie om in slaap te vallen.

De spanningen van het lichaam smelten weg.. Je bent nu niet meer bezig met de uiterlijke problemen van het leven. Je bewustzijn blijft dieper naar binnen gaan. Je dagdagelijks bewustzijn (of denkende modus) en de uiterlijke zintuigen vallen in slaap.

Als je de dromerige toestand voelt, concentreer dan tegelijkertijd in de handen en voeten (zorg vooral dat je nu niet in de verleiding komt om te blijven in die stille of dromerige toestand) en zoek bewust naar sensaties van tintelingen, een vol gevoel en warmte in de handen en voeten.

Bij elke uitademing ga je dieper in de meditatieve toestand en wordt het volle gevoel en warmte in de handen en voeten intensiever en vervolgens voel je ook het volle gevoel in de onderarmen en onderbenen, dan ook in de bovenarmen en bovenbenen, vervolgens ook in de romp tot je het gevoel hebt dat je lichaam uit je waarneming is verdwenen en de innerlijke sensaties van het volle gevoel en warmte op de voorgrond zijn gekomen.

De tintelingen, het volle gevoel en warmte zijn gewaarwordingen afkomstig van de pijn, druk en hitte sensoren, of innerlijke zintuigen. Het is de bedoeling dat we deze innerlijke zintuigen wakker maken en ontwikkelen. 

(tekst gebaseerd op de engelstalige tekst van Patrick Kelly)

Bovenstaande tekst is een beschrijving van het begin of eerste deel van de meditatie. Dit is wat we oefenen om te leren mediteren. Later komt er een vervolg. Het kan zijn dat je in het begin nog niets van het bovenstaande voelt. Denk dan niet dat meditatie niet iets voor jou is. Maar begin er een volgende keer aan met de ingesteldheid alsof je het nog nooit eerder hebt gedaan en met het oprechte verlangen om diep te voelen en uiteindelijk zal je wel diep en steeds dieper kunnen voelen. 


Elke taiji les begint met het zoeken van de meditatieve bewustzijnstoestand.

Daarna starten we met oefeningen om het midden en het lichaam los te maken.

Dan oefenen we de korte vorm of de 37 vorm. Om de volledige vorm aan te leren nemen we ruim de tijd. Het duurt ongeveer 30 lessen (een volledige schooljaar) om de vorm helemaal te leren. 

Partneroefeningen zijn essentiëel in de beoefening van taiji. Tijdens de partneroefeningen kan men onder andere checken in hoeverre hetgeen men doet inbeelding is of ook echt werkt. We ontwikkelen meer en meer sensitiviteit.