Als je begint met de meditatie adem dan driemaal diep in en uit. Bij elke inademing ben je helemaal gefocust op de inademing. Bij elke uitademing heb je de intentie om in slaap te vallen.

De spanningen van het lichaam smelten weg.. Je bent nu niet meer bezig met de uiterlijke problemen van het leven. Je bewustzijn blijft dieper naar binnen gaan. Je dagdagelijks bewustzijn (of denkende modus) en de uiterlijke zintuigen vallen in slaap.

Als je de dromerige toestand voelt, concentreer dan tegelijkertijd in de handen en voeten (zorg vooral dat je nu niet in de verleiding komt om te blijven in die stille of dromerige toestand) en zoek bewust naar sensaties van tintelingen, een vol gevoel en warmte in de handen en voeten.

Bij elke uitademing ga je dieper in de meditatieve toestand en wordt het volle gevoel en warmte in de handen en voeten intensiever en vervolgens voel je ook het volle gevoel in de onderarmen en onderbenen, dan ook in de bovenarmen en bovenbenen, vervolgens ook in de romp tot je het gevoel hebt dat je lichaam uit je waarneming is verdwenen en de innerlijke sensaties van het volle gevoel en warmte op de voorgrond zijn gekomen.

De tintelingen, het volle gevoel en warmte zijn gewaarwordingen afkomstig van de pijn, druk en hitte sensoren, of innerlijke zintuigen. Het is de bedoeling dat we deze innerlijke zintuigen wakker maken en ontwikkelen. 

(tekst gebaseerd op de engelstalige tekst van Patrick Kelly)

Bovenstaande tekst is een beschrijving van het begin of eerste deel van de meditatie. Dit is wat we oefenen om te leren mediteren. Later komt er een vervolg. Het kan zijn dat je in het begin nog niets van het bovenstaande voelt. Denk dan niet dat meditatie niet iets voor jou is. Maar begin er een volgende keer aan met de ingesteldheid alsof je het nog nooit eerder hebt gedaan en met het oprechte verlangen om diep te voelen en uiteindelijk zal je wel diep en steeds dieper kunnen voelen.